Cookievoorkeuren
InstellingenIk ga akkoord
Incasso indienen

CONTRACTVOORWAARDEN Baas In Control BV, versie jan 2022

Fijn dat je hebt gekozen om gebruik te maken van onze incassodiensten. We doen er alles aan om jouw vordering zo zorgvuldig mogelijk te behandelen. Om duidelijk te zijn over wat we voor je doen, hebben we dat hieronder voor je uitgeschreven, dat is wel zo transparant. Deze contractvoorwaarden zijn van toepassing op alle aan ons verstrekte opdrachten, tenzij schriftelijk anders overeengekomen.

Artikel 1: Wie is Wie?

In deze algemene voorwaarden wordt verstaan onder:

1.1 Opdrachtnemer: Wij (Control-I BV, h.o.d.n. Baas In Control)

1.2 Opdrachtgever: Jij (de wederpartij van Opdrachtnemer bij de overeenkomst waarbij deze contractvoorwaarden van toepassing zijn);

1.3 Opdrachtuitvoerder: Wij of een door ons ingeschakelde derde partij;

1.4 Debiteur: de schuldenaar van Opdrachtgever;

1.5 Vordering: de aan Opdrachtnemer ter incasso uit handen gegeven vordering van Opdrachtgever op

debiteur, al dan niet inclusief kosten en renten.

Artikel 2: Algemeen

2.1 Deze contractvoorwaarden zijn van toepassing op alle overeenkomsten, tenzij tussen opdrachtgever en opdrachtnemer schriftelijk anders bepaald.

2.2 Opdrachtgever doet uitdrukkelijk afstand van de toepasselijkheid van zijn eigen voorwaarden.

2.3 De gedrags-en beroepsregels van Opdrachtnemer, voor zover van toepassing, maken deel uit van de overeenkomst.

2.4 Op alle overeenkomsten is uitsluitend Nederlands recht van toepassing.

Artikel 3: Wat gaan we voor je doen?

3.1 De volgende standaard werkzaamheden vallen binnen het kader van de aan ons verstrekte opdracht:

a. Bestuderen en beoordelen van de door jou aangeleverde vorderingsinformatie

b. Jou toegang verlenen tot ons incassosysteem

c. Eénmalig opstellen van een financieel overzicht van de vordering

d. Gewone toetsing van de verhaalsmogelijkheden bij de debiteur

e. Behandelen van algemene correspondentie t.b.v. het incassoproces

f. Eenvoudig verweer à ongeveer 10 min. per verweer tegen debiteur of gemachtigde

g. Opstellen van de eindafrekening en bijbehorende afdracht

h. Sluiten van het dossier

3.2 Informatieverstrekking

Om je volledig te kunnen informeren krijg je toegang tot jouw online dossier. Hierin kun je alle actuele informatie lezen en berichten voor ons achterlaten. Wij corresponderen uitsluitend via het dossier en nemen alléén telefonisch contact met je op indien dat strikt noodzakelijk is. We vragen je om regelmatig je dossier in te kijken, zodat je precies op de hoogte blijft. Je ontvangt daartoe een gebruikersnaam en wachtwoord.

3.3 Aanvullende werkzaamheden

Dit zijn werkzaamheden die naast de standaard werkzaamheden door ons worden verricht en zijn opgenomen in de geldende tarievenlijst en of abonnementsvoorwaarden na acceptatie van de opdracht.

Artikel 4: Welke afspraken gelden voor jouw opdracht aan ons?

4.1 Er is sprake van een opdracht als je op welke wijze dan ook informatie, documenten of bewijsstukken aan ons hebt verstrekt in relatie tot een mogelijke vordering. De ontvangstdatum van genoemde informatie, documenten of bewijsstukken geldt dan als datum van opdracht.

4.2 Door het geven van de opdracht machtig je ons namens jou op te treden bij het incasseren van een vordering bij een debiteur, op een wijze die wij als gemachtigde in het belang van de incasso wenselijk achten.

4.3 Wij richten ons naar de in de branche gebruikelijke gedrags- en beroepsregels. Je dient de daaruit voortvloeiende verplichtingen voor ons, steeds en volledig, te respecteren.

4.4 We zullen ons naar beste kunnen inspannen en daarbij alleen gebruikmaken van wettelijk toegestane middelen en de algemeen aanvaarde maatschappelijke zorgvuldigheidsnormen in acht nemen. We leveren altijd een inspanning maar zijn niet gehouden tot het behalen van een specifiek resultaat.

4.5 We spannen ons in om de hoofdsom van de vordering te incasseren, vermeerderd met het wettelijke indexatiepercentage en of (buiten)gerechtelijke incassokosten en of de aan ons toevallende rente, indien en voor zover deze verhogingen rechtens verschuldigd en opeisbaar zijn.

4.6 Om de wanbetalingen door de debiteur te doorbreken en het gewenste betalingsgedrag te herstellen is onderdeel van de door jou aan ons verstrekte opdracht, het incasseren van de tijdens de uitvoering van de opdracht vervallen- en of (eventuele) toekomstige termijnen, en tijdens de uitvoering van de opdracht ontstane andere uitbreiding(en) op de lopende vordering(en).

4.7 Nadat wij de opdracht hebben gekregen, zul je alle contacten met de debiteur over de vordering beperken en deze in alle gevallen direct naar ons doorverwijzen. Wij zijn namelijk door jou gemachtigd en daarom de enige partij waarmee de debiteur afspraken kan en mag maken.

Artikel 5: Hoe kunnen wij of jij de opdracht opschorten of beëindigen?

5.1 Je kunt op elk gewenst moment de opdracht schriftelijk geheel of gedeeltelijk intrekken, waarna wij tot afrekening en sluiting van het dossier zullen overgaan. Sluiting van een dossier kan ongeplande kosten en werkzaamheden met zich meebrengen die we op de eindafrekening zullen omschrijven. Beëindiging van een opdracht ontslaat je niet van de betalingsverplichting van de provisie en gemaakte kosten.

5.2 We mogen opdrachten geheel of gedeeltelijk retourneren vanwege oninbaarheid van de vordering(en) of omdat er van mag worden uitgegaan dat naar ons inzicht succes op incasso binnen een redelijke termijn niet mogelijk is.

5.3 Het is soms noodzakelijk om de uitvoering van de opdracht op te schorten om benodigde (juridische) procedurele maatregelen of mediation te kunnen laten plaatsvinden, waarna we incassowerkzaamheden (waaronder de executiemaatregelen ten behoeve van eventuele toekomstige termijnen) ook na de gevoerde procedure(s) of mediation zullen voortzetten.

Artikel 6: Hoe gaan we om met Informatieverstrekking en communicatie?

6.1 Het is noodzakelijk dat je alle relevante gegevens en bewijsstukken aan ons overdraagt die de incasso van je vordering of de uitvoering van de opdracht kunnen ondersteunen.

6.2 Het is daarnaast zeer belangrijk dat je ons direct op de hoogte stelt van alle betalingen, correspondentie of andere contacten tussen jou en de debiteur die sinds de opdracht plaatsvinden en, in welke mate dan ook, van invloed kunnen zijn op de opdracht.

6.3 Jij staat in voor de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van alle ons ter beschikking gestelde gegevens en of bescheiden, ook indien deze afkomstig zijn van door jou ingeschakelde derden. Indien wij extra werkzaamheden moeten uitvoeren en of kosten maken als gevolg van onjuiste gegevens en of bescheiden, zijn wij gerechtigd om additionele gemaakte arbeidsuren en of kosten bij jou in rekening te brengen.

6.4 Indien je de in dit artikel genoemde voorwaarden niet in acht neemt, zijn wij gerechtigd de opdracht terug te geven. We zullen dan de onder 6.3 genoemde kosten in rekening brengen. We zijn niet aansprakelijk voor schade, omdat wij zijn uitgegaan van door jou verstrekte onjuiste en of onvolledige informatie, gegevens, documenten, en of bewijsstukken.

6.5 Je kunt altijd en uitsluitend via het online dossier contact met ons onderhouden. Indien je gebruikmaakt van een ander medium zijn dit aanvullende werkzaamheden en kunnen die in rekening worden gebracht. Dit is ter beoordeling van je dossierbehandelaar.

Artikel 7: Wat spreken we af over gerechtelijke procedures, mediation en executiekosten?

7.1 Een gerechtelijke procedure of mediation zal pas dan door ons worden aangegaan na schriftelijke afstemming met jou.

7.2 De kosten en of risico voor het voeren van een gerechtelijke procedure of mediation zijn namelijk niet in de provisieregeling inbegrepen. We zullen trachten de mediation- of proceskosten te verhalen op de debiteur.

7.3 Om op een veilige manier jouw incasso-opdracht te kunnen uitvoeren hebben wij met de deurwaarder afgesproken dat als een executie niet succesvol door hen kan worden volbracht, wij maximaal € 450,- aan executiekosten bij je in rekening brengen, mits je daartoe een executieverzekering met ons hebt afgesloten. Dit bedrag wordt ook in rekening gebracht als slechts de vordering gedeeltelijk wordt voldaan en volledig worden gebruikt om de executiekosten te dekken.

7.4 Overdracht en afstemming met de deurwaarder vallen onder de in lid 3.3 genoemde aanvullende werkzaamheden.

7.5 Aanvullende, door de deurwaarder gemaakte, kosten zoals bijv.: wanneer een deurwaarder op een dispuut moet reageren of kosten ontstaan door inzet van een slotenmaker en of een verhuisploeg in het geval van een gerechtelijke ontruiming of openbare verkopen, vallen niet onder het kostenplafond.

7.6 Kosten verbonden aan een aangevraagd faillissement of conservatoir beslag, vallen niet onder het 7.3 vermeldde kostenplafond.

Artikel 8: Wat zijn onze tarieven en kosten? Wel of geen serviceabonnement?

8.1 Alle Opdrachten worden beheerst door de tarieven welke wettelijk in rekening mogen worden gebracht, naast onderstaande bepalingen en voorwaarden.

8.2 Wij behouden ons het recht voor de tarieven te wijzigen, ook als het lopende opdrachten betreft. Wij zullen je daarover tenminste 30 dagen voor de ingangsdatum informeren, zodat je kunt beslissen of je verder met ons wilt.

8.3 Je hebt het recht binnen 30 dagen, nadat we mededeling van de prijswijziging hebben gedaan, de overeenkomst te beëindigen. Indien jouw beëindigingsverzoek binnen de gestelde termijn achterwege blijft, wordt je geacht akkoord te zijn gegaan met de prijswijziging.

8.4 Het in lid 8.3 bepaalde is niet van toepassing op prijsverhogingen op basis van wettelijk toegestane of overeengekomen indexering(en).

8.5 Alle in rekening te brengen kosten, tarieven, reserveringen en percentages zijn exclusief BTW.

8.6 Het door ons aan jou, voor aanvullende werkzaamheden, te berekenen uurtarief is € 159,-.

8.7 Het door ons aan jou door te berekenen uurtarief van ingeschakelde derden (zoals advocaten, deurwaarder, mediators, rechercheurs of andere specialisten) zal zijn op basis van specificatie door de aangestelde derde(n).

8.8 Over alle betalingen, gedaan door of namens debiteur, na ontvangst van de opdracht, is 15% provisie verschuldigd en bij vorderingen op particulieren 20% indien de aangeboden factuur een leeftijd heeft van minder dan 6 maanden. Voor facturen ouder dan 6 maanden kunnen andere tarieven gelden.

8.9 Indien geen algehele betaling heeft plaatsgevonden, vermeerderd met het wettelijke indexatiepercentage en of rente en of (buiten)gerechtelijke incassokosten, is een additionele 5% provisie verschuldigd, naast het in lid 8.8 bepaalde tarief.

8.10 Ten behoeve van dekking van de algemene dossier-, afwikkeling- en kantoorkosten zal éénmalig € 50,- in rekening worden gebracht.

8.11 Ten behoeve van dekking van de algemene informatiekosten voor bedrijfs- en consumenteninformatie zullen deze kosten volledig in rekening worden gebracht.

8.12 Bij incasso over periodieke termijnen zoals huur wordt een beheers positie ingenomen. Naast de achterstand worden de lopende termijnen gevorderd waarbij 5% provisie is verschuldigd. Indien een lopende termijn vervalt en in de achterstand geraakt is 15% provisie verschuldigd.

8.13 Indien je zelf betalingen met de debiteur regelt, de incassobehandeling frustreert en of de aan ons verstrekte opdracht intrekt, blijf je provisie verschuldigd over de vordering. Dit naast de eventuele verschotten, mediation-, proces- en of executiekosten en eventuele kosten van door ons ingeschakelde derden.

8.14 Originele documenten zullen we tegen gemaakte tijd en portokosten aan je retourneren.

8.15 Tijdens de behandeling van een vordering ontstane koers- en of omrekeningsverschillen zijn voor jouw rekening.

8.16 Je kan tegen bijzondere tarieven gedurende een bepaalde duur gebruik maken van onze diensten en daarbij toegang krijgen tot enkele aanvullende producten. Deze diensten en producten staan in de tarievenlijst en maken deel uit van de servicecontracten Brons, Zilver en Goud.

8.17 Een servicecontract wordt afgesloten voor één jaar en kan op elk gewenst moment worden opgezegd, doch uiterlijk één maand voor het einde van het servicecontract. Eventueel nog te vervallen en of openstaande termijnen dien je nog wel te betalen.

8.18 Een servicecontract kan je na één jaar kosteloos wijzigen naar een andere vorm. De verwerkingsperiode staat gelijk aan je betalingstermijn. Eventuele tegoeden kunnen niet worden opgeëist.

8.19 Een serviceabonnement wordt elke drie maanden gefactureerd. Als je kiest voor betaling voor één jaar krijg je 5% korting.

8.20 Je vorderingen worden behandeld onder de tarieven die op dat moment van toepassing waren tijdens het indienen van je vordering(en).

8.21 Vorderingen die ouder zijn dan één jaar en door ons als oninbaar worden beschouwd worden automatisch omgezet naar factuurbewaking. Wij trachten deze vorderingen alsnog te incasseren. De provisie bedraagt bedraagt 50% over alle betalingen exclusief BTW. De gemaakte (incasso)kosten worden wel als eerste verrekend inclusief de wettelijke rente.

8.22 Indien je besluit om een dossier die onder factuurbewaking valt te sluiten zonder opgaaf van redenen betaal je 50% provisie over het factuurbedrag exclusief BTW.

8.23 Het staat ons vrij om bij deze dienst in zaken waarin een veroordelend vonnis aanwezig is zelfstandig op eigen kosten je vordering te incasseren.

Artikel 9: Wat spreken we af over derdengelden en of rechtstreekse betalingen?

9.1 Tussentijdse afdracht van door ons ontvangen gelden kunnen vanaf een batig saldo à € 250,- aan je worden overgemaakt. Bedragen minder dan € 250,- kunnen slechts op jouw verzoek worden overgemaakt tegen een vergoeding van de administratiekosten à € 7,50 per transactie.

9.2 Gelden die wij ten behoeve van jouw vordering ontvangen zullen we tussentijds afdragen of in depot houden totdat algehele betaling van de vordering heeft plaatsgevonden, dit na verrekening van voorschotten, honorarium en de door ons gemaakte of nog te maken kosten.

9.3 Over de onder 9.2 genoemde gelden wordt geen rente vergoed.

9.4 Het is mogelijk dat wij over de onder 9.2 genoemde gelden een negatieve rente in rekening brengen.

9.5 Iedere betaling door debiteur of derden, hetzij aan jou, hetzij aan ons, zal in de eerste plaats dienen te worden aangewend ter voldoening van de aan ons toekomende provisie, reserveringen en gemaakte kosten.

9.6 Betalingen van de debiteur aan jou gedaan, dienen na ontvangst terstond schriftelijk of op digitale wijze aan ons te worden doorgegeven. Als tijdstip van betaling wordt aangemerkt het moment van bijschrijving op de bankrekening of in jouw handen gestelde contanten en of goederen.

Artikel 10: Welke betalingsverplichtingen zijn er?

10.1 Wij zullen mogelijke facturen digitaal beschikbaar stellen in het online dossier.

10.2 Bij overschrijding van de betalingstermijn van 14 dagen ben je zonder nadere ingebrekestelling in verzuim en ben je over het openstaande bedrag vanaf de vervaldatum maandelijks een contractuele rente van 1% aan ons verschuldigd en tevens gehouden 15% (buiten)gerechtelijke kosten te betalen met een minimumbedrag van € 50,- .

10.3 Indien je in gebreke bent zijn wij gerechtigd onze werkzaamheden onmiddellijk op te schorten en alle stukken onder ons te houden. Wij zijn niet aansprakelijk voor eventueel uit een opschorting voortvloeiende schade. Indien je van mening bent dat de opschorting onherroepelijk tot schade zal lijden, dien je ons daarvan onmiddellijk in kennis te stellen.

10.4 Wij zijn gerechtigd openstaande facturen te verrekenen met gelden die wij, uit welke hoofde dan ook, voor jou onder ons hebben.

10.5 Wij zijn te allen tijde gerechtigd van jou een depot of zekerheidsstelling te verlangen tot zekerheid van de door ons gemaakte en of te maken kosten, benodigd voor het uitvoeren van de opdracht.

10.6 In geval van jouw (dreigend) faillissement zijn je verplichtingen onmiddellijk opeisbaar en zijn wij gerechtigd de opdracht direct op te schorten of te beëindigen.

10.7 Indien je een betalingsregeling met ons wilt afspreken ter afwikkeling van in rekening gebrachte kosten, brengen we éénmalig € 50,- aan dossierkosten en € 7,50 aan administratiekosten per transactie in rekening.

Artikel 11: Kun je een klacht indienen?

11.1 We proberen je opdracht aan ons zo goed mogelijk uit te voeren, maar als je dat niet zo ervaart mag je altijd een klacht bij ons indienen over onszelf of één van onze samenwerkingspartners. We zullen je klacht dan serieus in behandeling nemen indien en voor zover deze schriftelijk binnen 1 kalendermaand na de datum waarop de omstreden gebeurtenis volgens jou heeft plaatsgevonden.

Artikel 12: Hoe zit het met aansprakelijkheden en vrijwaring ?

12.1 Binnen de complexiteit van de uitvoering van een opdracht kunnen we niet overal voor aansprakelijk gesteld worden. De aansprakelijkheid ten behoeve van binnen de opdracht verrichte werkzaamheden is daarom beperkt tot daadwerkelijk gemaakte kosten of het bedrag dat in het desbetreffende geval uit hoofde van de door ons afgesloten beroepsaansprakelijkheidsverzekering wordt uitbetaald.

12.2 De bij de opdracht betrokken derde partijen zijn zelf verantwoordelijk voor de kwaliteit van hun werkzaamheden. Eventueel door hen gemaakte fouten kunnen niet aan ons worden doorgelegd; wij zijn niet gehouden tot vergoeding van enige gevolgschade door hun handelen.

12.3 Soms kunnen er in het leven situaties van overmacht ontstaan. We zullen dan de werkzaamheden moeten uitstellen of de overeenkomst meteen beëindigen. Vanwege de overmacht kunnen we niet aansprakelijk zijn of gehouden zijn tot het betalen van enige schadevergoeding als gevolg van het uitstellen of beëindigen van de overeenkomst.

12.4 Onder overmacht wordt verstaan: elke van de onze wil onafhankelijke omstandigheid die nakoming van de overeenkomst tijdelijk of blijvend verhindert, mede als gevolg van derden die hun verplichtingen niet nakomen.

12.5 Incassowerkzaamheden gebeuren op rekening en risico van de opdrachtgever die is gehouden ons te vrijwaren van alle aanspraken van derden en mogelijke kosten van verweer tegen dergelijke aanspraken te vergoeden.

Artikel 13: Wat doen we aan Privacy, Geheimhouding en Bewaring?

13.1 De binnen de context van de opdracht verkregen of verstrekte informatie is uitsluitend bestemd voor de uitvoering van de opdracht. Misbruik van deze informatie of het schenden van de privacy van in de informatie genoemde personen, door jouzelf, de debiteur of andere binnen het proces betrokken derden valt niet onder onze verantwoordelijkheid.

13.2 Opdrachtgever, opdrachtnemer en of opdrachtuitvoerder verplichten zich tot geheimhouding van alle vertrouwelijke informatie dan wel redelijkerwijs van mag worden aangenomen dat deze vertrouwelijk van aard is.

13.3 Wij zullen de aan ons verstrekte informatie niet voor een ander doel gebruiken dan waarvoor wij die hebben verkregen. Wij respecteren privacy en zullen persoonlijke informatie vertrouwelijk behandelen.

13.4 Verstrekte persoonsgegevens van derden worden voor maximaal de benodigde periode ten behoeve van de uitvoering van de opdracht bewaard of binnen het wettelijk kader voorgeschreven bewaartermijnen opgenomen in het ons gegevensbestand.

13.5 We verplichten ons op jouw eerste verzoek, doch in ieder geval na beëindiging van een overeenkomst, alle bescheiden die we ter uitvoering van werkzaamheden hebben verkregen te retourneren dan wel te vernietigen, tenzij zulke informatie op basis van wettelijke bewaartermijnen of noodzakelijk voor de rechtsgang en binnen het kader van ons debiteurenbeheer niet geretourneerd kunnen worden.

13.6 Voor zover hier niet beschreven gelden deze contractvoorwaarden als het door jou aan ons toegestane kader om werkzaamheden met oog op de uit de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) voortvloeiende verplichtingen te kunnen uitvoeren.